Saturday 30 November 2013

Selami dunia mereka :)


Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Mungkin masih ramai yang kurang peka dengan insan yang mengalami masalah pendengaran. Jadi, saya ingin berkongsi serba sedikit mengenai insan yang istimewa ini. Mereka masih berhak menjalani kehidupan seperti insan tipikal yang lain. Oleh itu, mari kita sama-sama selami dunia mereka agar kita boleh memahami apa yang mereka alami. 

Masalah pendengaran ditafsirkan dalam banyak aspek. 

> Aspek fisiologi 
a) Seseorang yang pekak (deaf) mengalami kehilangan pendengaran sebanyak 90 dB atau lebih
b) Seseorang yang separa pekak mengalami kehilangan pendengaran kurang daripada 90 dB

> Aspek pendidikan
a) Seseorang yang pekak tidak berupaya memproses maklumat linguistik dengan atau tanpa bantuan alat pendengaran
b) Seseorang yang separa pekak mempunyai sisa pendengaran yang mencukupi untuk memproses maklumat linguistik dengan atau tanpa bantuan alat pendengaran

Pengukuran kehilangan pendengaran.

> deciBel(dB) - unit pengukuran kehilangan pendengaran

Jenis-jenis masalah pendengaran.

> Prelingual deafness
  • Masalah pendengaran yang wujud semasa bayi dilahirkan atau wujud sebelum kanak-kanak belajar bercakap
> Postlingual deafness
  • Masalah pendengaran mula wujud selepas belajar  bercakap atau menguasai bahasa
> Sensorineural deafness
  • Disebabkan kecederaan pada bahagian dalam telinga atau pada saraf ke otak
> Conductive deafness
  • Disebabkan kecederaan pada bahagian luar atau tengah telinga
> Congenitally deaf
  • Hilang pendengaran sejak lahir
> Adventitiously deaf
  • Hilang pendengaran selepas lahir

Ciri-ciri masalah pendengaran

  • Sukar tumpukan perhatian
  • Lebih peka pada pergerakan berbanding bunyi
  • Sering meminta untuk soalan diulangi
  • Sering memasuki perbualan tanpa sedar
  • Sukar mengikuti arahan lisan
  • Sukar membunyi atau menyebut perkataan
  • Sering memasang tv atau radio dengan volume yang kuat
  • Tidak memberi tumpuan atau respon apabila orang lain berbual dengannya menggunakan suara biasa
  • Enggan melibatkan diri dalam aktiviti lisan




No comments:

Post a Comment